Handelingsgericht arrangeren, wat vraagt dit van jou als leerkracht?

Soms gaat het een tijdje niet goed met een leerling en ga je samen met de leerling en de ouders in gesprek. Je betrekt ook je collega's en IB in het zoeken naar oorzaken en vooral naar aanknopingspunten voor oplossingen. Wat heeft de leerling nodig om zich weer verder te ontwikkelen, om te groeien, om beoogde leerdoelen te behalen? Wat werkt goed bij deze leerling? Wat kan ik voor deze leerling betekenen, wat kunnen wij als school voor deze leerling betekenen? Welke verantwoordelijkheid wil ik nemen?

Het kan zijn dat er een Ondersteuningsteam (een OT) georganiseerd wordt waarin je samen met ouders, IB, directeur, de consulent van het samenwerkingsverband en soms ook nog aanvullende expertise gaat overleggen over een mogelijke, passende aanpak. In bepaalde situaties doet de leerling ook mee aan dit overleg. Maar áltijd wordt de leerling betrokken vooraf en na afloop. Zo'n OT waarin goed samengewerkt wordt met elkaar, de leerling, de ouders en aanvullende expertise hoort bij de werkwijze die we Handelingsgericht Arrangeren noemen.

De bedoeling van arrangeren is dat je als leerkrachten samen met leerlingen, ouders, IB, directie en wanneer nodig ook betrokkenen uit de jeugdhulp of kinderopvang samen organiseert wat leerlingen nodig hebben aan onderwijs, zorg en begeleiding.

Arrangeren gaat ook over jou: is er voldoende oog voor wat je als leerkracht nodig hebt om beoogde aanpak te kunnen bieden? Bij arrangeren staan dus zowel de leerling als jij -de leerkracht- centraal.

Tijdens de bijeenkomst gaan we aan de slag met een aantal hoe-vragen waar veel collega's mee worstelen, zoals:

  • Hoe kun je werkelijk wederkerig samenwerken met ouders, juist ook wanneer er zorgen zijn? Wat vraagt dit van je aan kennis, bewustzijn en vaardigheden. Denk bv aan inlevingsvermogen, kenmerken van weerstand en rouw, gesprekstechniek, oplossingsgerichte taal.
  • Hoe kun je de leerling betrekken bij zijn eigen ontwikkeling, juist ook wanneer er zorgen zijn?
  • Hoe kun je als leerkracht een ondersteuningsteamoverleg (OT) voorbereiden, samen met je IB? We hebben hiertoe ook een handreiking gemaakt die je ter plekke uitgereikt krijgt.
  • Welke succesfactoren kenmerken het handelingsgericht arrangeren en het werken met OT's, en zijn overdraagbaar naar andere situaties? Heb je al ervaring met OT's? We zullen deze bijeenkomst een aantal belangrijke do's en don'ts delen.

Het is onze bedoeling je met de inhoud van deze bijeenkomst te versterken in dit deel van je werk als leerkracht: het handelingsgericht arrangeren.

Voor directies en intern begeleiders organiseren we ook Bijeenkomsten Arrangeren. Kijk op de website voor data en inhoud.

Evenement Eigenschappen

Startdatum 25-09-2019 15:00
Einddatum 25-09-2019 17:00
Max. deelnemers 30
Ingeschreven 13
Sluitingsdatum 24-09-2019 17:00
Locatie Tabijn

Samenwerkingsverband
Passend Onderwijs IJmond

Antillenstraat 21
1944 XA  Beverwijk
E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
T: 0251 707510

Aanmelden nieuwsbrief

Top