Module ‘Inclusie in actie’ in samenwerking met de Hogeschool van Utrecht

In samenwerking met de Hogeschool van Utrecht (HU) hebben we een module met als thema inclusie gemaakt. We hebben van tevoren een behoeftebepaling uitgezet binnen de scholen van het SWV en hebben terug gekregen dat er behoefte is aan scholing op het gebied van inclusie. Hieronder vind je meer informatie over deze module. Wil je je inschrijven voor deze module? Dat kan hier: https://form.typeform.com/to/DxPTRU1P

Er kunnen 2 collega’s per school deelnemen. Als er meer dan 2 collega’s van een school zich inschrijven zullen we jullie mailen met de vraag of jullie samen willen onderzoeken welke 2 collega’s kunnen deelnemen.

Module: Inclusief Onderwijs in Actie

Inclusief onderwijs vraagt om een fundamentele verschuiving in denken en handelen. Hoe zorgen we ervoor dat elk kind zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt? Hoe creëren we een schoolcultuur waarin diversiteit wordt omarmd, leerlingen met plezier naar school gaan en zich optimaal kunnen ontwikkelen? In deze module krijg je een aanzet en handvatten om na te denken hoe inclusie binnen jouw school een stap verder te brengen, zowel in de klas als op beleidsniveau.

De module bestaat uit vier interactieve bijeenkomsten, twee praktijkbezoeken en een praktijkverhaal uit onze regio. Waarvan één interactieve bijeenkomst wordt gecombineerd met een praktijkbezoek.

Tijdens de vier interactieve bijeenkomsten behandelen we essentiële thema’s zoals:

• Het kind als eigenaar van zijn leerproces – Hoe help je kinderen inzicht te krijgen in hun eigen kunnen, gedrag en leren? We verschuiven de focus van het oplossen van problemen voor kinderen naar het ondersteunen van hun eigen regie en ontwikkeling.

• Inclusieve schoolcultuur en teamontwikkeling – Wat betekent een inclusieve mindset en hoe neem je jouw collega’s hierin mee? We verkennen de overstap van het medisch model naar het sociale model: een benadering waarin verschillen tussen leerlingen als uitgangspunt worden genomen, niet als obstakel.

• De praktijk van inclusie – Wat vraagt het van jou als leerkracht of begeleider om onderwijs écht inclusief te maken? We onderzoeken concrete strategieën zoals inclusieve pedagogiek en didactiek en welke vaardigheden belangrijk zijn voor een inclusieve leerkracht/professional.

• Van visie naar beleid – Hoe zet je wat je hebt geleerd om naar een duurzaam en praktisch beleid binnen jouw school? Welke eerste stap kun jij zetten om bij te dragen aan een inclusieve schoolomgeving? En welke partners heb je daarbij nodig?

Daarnaast verzorgen we twee praktijkbezoeken:

• We bezoeken de Kroevendonk in Roosendaal, een inclusieve school- Hier ervaren we hoe inclusieve principes daadwerkelijk worden toegepast en welke uitdagingen en successen dit met zich meebrengt.

• Als laatst organiseren wij een online bezoek aan een andere inclusieve school. Aansluitend delen wij een praktijkverhaal ter bevordering van inclusie uit de eigen regio.

 Wil jij de verandering in gang zetten en bijdragen aan een toekomst waarin inclusief onderwijs de norm is? Meld je aan en maak samen met ons het verschil!

Voorlopige data:

Data (maandaggroep en een woensdag/donderdaggroep):

Maandag15 september 2025 – 15.30-18.00 uur
Maandag6 oktober 2025 – 15.30-18.00 uur
Woensdag5 november (Locatie: Kroevendonk) 10.45 -15.30 uur
Maandag1 december – 15.30-18.00 uur
Donderdag25 september – 15.30-18.00 uur
Woensdag15 oktober – 15.30-18.00 uur
Woensdag12 november (locatie: Kroevendonk) 10.45 -15.30 uur
Donderdag11 december – 15.30-18.00 uur

Er is nog 1 datum die gepland moet worden en dat is het online bezoek aan een inclusieve school. Dit zal na schooltijd plaatsvinden.

Close menu