Cultuur sensitief werken

Geef je als docent les aan anderstalige leerlingen, heb je binnen het onderwijs op een andere manier met deze leerlingen en hun ouders te maken dan is deze workshop een must voor je!  ‘Cultuurtolk’ Andy Oppong maakt je bewust van de grote invloed van cultuurverschillen in de klas, op school en thuis en zorgt dat je effectiever les kunt geven en ondersteuning bieden aan deze leerlingen en hun ouders. Visie Iedere leerling heeft recht op kansrijk en passend onderwijs. Het kost...

Geef je als docent les aan anderstalige leerlingen, heb je binnen het onderwijs op een andere manier met deze leerlingen en hun ouders te maken dan is deze workshop een must voor je!  ‘Cultuurtolk’ Andy Oppong maakt je bewust van de grote invloed van cultuurverschillen in de klas, op school en thuis en zorgt dat je effectiever les kunt geven en ondersteuning bieden aan deze leerlingen en hun ouders. 

Visie

Iedere leerling heeft recht op kansrijk en passend onderwijs. Het kost anderstalige[1] leerlingen veel extra energie om zich de Nederlandstalige lesstof eigen te maken en zich emotioneel thuis te voelen op school. Die ‘leermoeilijkheid’ overwinnen vraagt daadwerkelijk inclusief onderwijs. Dat gaat verder dan alleen meerjarige extra hulp bij taalverwerving. Ook vraagt het een actieve rol in het omgaan met de culturele achtergronden van deze leerlingen en hun ouders is nodig. Pas dan ontstaat ook voor deze leerlingen op school inclusie.    

Cultuurverschillen leren overbruggen

Vaak wordt gedacht dat op school problemen ontstaan doordat men elkaars taal niet (voldoende) spreekt. Er speelt echter vaak ook een onderliggend cultureel verschil. De cultuur waarin je als leerling, maar ook als docent bent opgegroeid is van invloed op hoe je denkt, hoe je je uit en beïnvloedt je waarneming. Uiteindelijk vormt die culturele achtergrond ook je oordeel over anderen. Bewustzijn hiervan kan lesgeven aan leerlingen en het ondersteunen van leerlingen en ouders sterk verbeteren, waardoor de leerprestaties van leerlingen verbeteren.

Inhoud van de workshop

Tijdens deze workshop van 2 dagdelen ‘Een brug slaan door cultuursensitief te handelen’ krijgen deelnemers inzicht en kennis over andere culturen. Daarnaast worden de deelnemers bewust van hun eigen culturele achtergrond en de invloed hiervan op de manier van lesgeven. Door ervarend leren, casuïstiek en enige theoretische achtergrond krijgen deelnemers handvatten om beter les te (kunnen) geven en beter te communiceren met (ex-)anderstalige leerlingen. 

Deze thema’s komen aan bod:

Dagdeel 1

  • Wat zijn culturele verschillen?
  • Cultuur en referentiekader— de invloed van communicatie?
  • Communicatie en omgang in verschillende culturen—verschillen en overeenkomsten.

Dagdeel 2

  • Hoe kun je misverstanden vermijden bij verbale en non-verbale interculturele communicatie?
  • Hoe sluit je aan bij de leefwereld, taal en ervaringen van niet-Westerse jongeren en hun
  • ouders?

Doelen en resultaten

  • Toename interculturele deskundigheid
  • Dieper inzicht in de belevingswereld van ouders en jongeren met een niet Nederlandse afkomst en inzicht in universele waarden als respect, eer en veiligheid
  • Kennis van specifieke gebruiken, normen en waarden en hoe die kennis effectief in te zetten bij het lesgeven, ondersteunen en verlenen van zorg
  • Minder handelingsverlegenheid en ‘intercultureel zelfvertrouwen’

Einddoel

De relatie van docenten en andere medewerkers op school met anderstalige leerlingen en hun ouders verbetert waardoor deze leerlingen betere onderwijsresultaten behalen.


 

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.