Aan de 65 scholen in SWV Passend Onderwijs IJmond zijn consulenten verbonden die samen met u en de leerkracht, intern begeleider en directeur van de school een ondersteuningsteam (OT) kunnen vormen als er een vraag is over de ontwikkeling van uw kind.
De consulenten ondersteunen scholen die in een kern dichtbij elkaar staan. Daardoor kennen zij de ondersteuningsmogelijkheden thuisnabij goed. U als ouder bent een belangrijke gesprekspartner omdat u uw kind het beste kent. Er zijn ook specialisten die veel weten van de aanpak van bepaalde vragen, bijvoorbeeld op het gebied van het gedrag van kinderen of als een kind anders leert. Wij denken graag met u mee vanuit onze rol als consulent SWV/ OJS. Zie hier voor ons team van consulenten en specialisten.
Het Ouder- en Jeugdsteunpunt (OJS) binnen een/ binnen ons Samenwerkingsverband Passend Onderwijs (SWV) heeft als doel om ouders en jeugdigen te ondersteunen en te adviseren bij hun betrokkenheid in het onderwijs en bij het vinden van passend onderwijs voor leerlingen. Op deze manier dragen we bij aan het versterken van de positie van ouders en leerlingen bij passend onderwijs. Consulenten kunnen middels ouder- en jeugdsteunpunt onafhankelijke informatie verstrekken over passend onderwijs en hen ondersteunen bij gesprekken met school. Dit komt voort uit verbeteraanpak passend onderwijs. Ouders en kinderen en de versterking van hun positie zie: Informatie over de wet versterking positie ouders en kinderen
Klik op de afbeelding om te vergroten
In eerste instantie spreekt u altijd met de leerkracht van uw kind, als de vragen groter zijn, wordt de intern begeleider erbij gevraagd om te kijken en advies te geven.
De school kan ervoor kiezen om een consulent of specialist uit te nodigen, of andere leden van het jeugdteam op de school. Bijvoorbeeld de jeugdverpleegkundige of jeugdarts van de GGD, de jeugdmaatschappelijk werker (Socius) of een coach van het centrum van Jeugd en Gezin (CJG) of soms een brugfunctionaris. Dit kan mogelijk helpen bij het vinden van antwoorden op de vraag of de juiste aanpak/ begeleiding. Dit gebeurt altijd in overleg met u als ouder(s).
For other languages, see the videos in Engels, Turks, Pools, Arabisch, Perzisch en Tigrinya
Uitleg passend onderwijs voor ouders in andere talen | Brochure | Rijksoverheid.nl
Heeft u een vraag over passend onderwijs bij uw kind? Wij helpen u graag.
Als u vragen heeft over de ontwikkeling van uw kind kunt u die stellen aan de leerkracht. Op het moment dat de leerkracht uw vragen deelt en het handig is dat er iemand meedenkt zal de leerkracht de intern begeleider betrekken. Als ouder kunt u met de school samen optrekken over de ontwikkeling van uw kind.
De rijksoverheid heeft filmpjes gemaakt met uitleg over passend onderwijs voor leerlingen en ouders. Dit wordt vertaald in meerdere talen.
Uitleg passend onderwijs voor leerlingen en ouders | Brochure | Rijksoverheid.nl
De scholen binnen Samenwerkingsverband IJmond vinden de samenwerking tussen thuis en school belangrijk. Dat is van invloed op het welbevinden en presteren van uw kind. Ouders en school kunnen hun ervaring en kennis inzetten om te komen tot een volgende stap waarbij het kind centraal staat. Als de school ziet dat er vragen zijn over de ontwikkeling van uw kind zal de leerkracht u als ouders uitnodigen voor een gesprek. Het kan zijn dat jullie samen bespreken dat het goed is om de intern begeleider (IB’-er) te vragen voor een volgend gesprek. Wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt er een overleg met u en andere betrokkenen georganiseerd. Dat heet een ondersteuningsteam (OT). Een ieder draagt bij aan een plan vanuit eigen kennis en kunde.
De school wil dan graag met u in overleg om nader te kijken naar de vragen die er gezamenlijk zijn over de ontwikkeling van uw kind. In dit overleg bedenken school, ouders en de leerling gezamenlijk een passende aanpak en voeren die uit. Zie ook deze pagina voor meer info: Wat is een ondersteuningsteam?
In het hele land zijn er sinds 2014 scholen gaan samenwerken in een samenwerkingsverband. Dit is een opdracht vanuit de Wet op passend onderwijs. Iedere regio heeft de opdracht om een samenhangend geheel van onderwijs en ondersteuning te bieden (een dekkend aanbod). In SWV IJmond werken 64 scholen van 11 schoolbesturen en 5 gemeenten samen en zorgen zij voor de leerlingen in het werkgebied. Het SWV geeft scholen geld waarmee ze de ondersteuning kunnen organiseren. Scholen mogen zelf met hun bestuur bepalen waarvoor ze het geld inzetten.
Als u als ouder uw kind met specifieke ondersteuningsbehoeften aanmeldt heeft het schoolbestuur zorgplicht. Dat betekent dat met u als ouder uitgezocht wordt welke doelen, vragen en behoeften er zijn voor uw kind. De school kan dan inschatten in hoeverre zij kunnen afstemmen op deze behoeften. Wanneer de kans van slagen voor het plaatsen van uw kind gering is dient de school, samen met het bestuur, met u te kijken naar andere mogelijke plekken voor uw kind.
Stroomschema-zorgplicht-aanmelding-reguliere-po-school SWV PO IJmond
De scholen ontvangen vanuit de middelen van het SWV geld om de basis voor de ondersteuningsstructuur te organiseren op 4 onderdelen:
1. Basiskwaliteit / opbrengstgericht werken.
De minimale onderwijskwaliteit die gemeten wordt door de inspectie van het onderwijs met behulp van het toezichtkader. Scholen met een basisarrangement van de inspectie, hebben de basiskwaliteit op orde. Basiskwaliteit is dus slechts één aspect van basisondersteuning.
2. Planmatig werken / handelingsgericht werken.
De wijze waarop de school nagaat welke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften leerlingen hebben, daarop een passend onderwijsaanbod organiseert en dat evalueert.
3. Preventieve en lichte curatieve interventies.
Zoals een aanbod voor leerlingen met dyslexie, dyscalculie of een aanpak voor het voorkomen van gedragsproblemen.
4. Ondersteuningsstructuur / ondersteuningsroute.
De wijze waarop de school de ondersteuning aantoonbaar heeft georganiseerd, ernaar handelt en met andere organisaties en specialisten samenwerkt.
De scholen ontvangen vanuit de middelen van het SWV geld om extra ondersteuning te geven. Dat kan worden ingezet als voor een kind of meerdere kinderen nodig is dat er een plan wordt gemaakt met doelen en onderwijsbehoeften. In een OT wordt dan een plan gemaakt (arrangement gemaakt) voor bijvoorbeeld een aanpak, een eigen leerlijn, uitdagende of taalrijke leeromgeving. Gedragsinterventies, passend lees-en rekenonderwijs of ondersteuning bij motoriek of executieve functies.
Een OPP wordt gemaakt als een kind langzamer leert dan het tempo van de groep. Dit gebeurt na overleg met ouders. Dit gebeurt als een kind meer dan 1,5 jaar achterstand heeft en helpt bij het bepalen van de doelen, aanpak en verwachtingen.
Dit is een digitaal instrument dat helpt bij het in kaart brengen van de sterke kanten van het kind en ook helpt bij het bepalen van doelen en een passende aanpak. Als ouder krijg je hierin inzage en geef je toestemming.
Consulenten werken op de scholen, vaak bij elkaar in de buurt (kern). Consulenten hebben gesprekken met scholen over de ondersteuningsstructuur en over behoefte van groepen/ leerlingen. Consulenten worden ingezet om te adviseren en te ondersteunen bij het ontwikkelen van een passende aanpak. Een consulent neemt op verzoek deel aan een gesprek/ ondersteuningsteam (OT).
Een specialist kan door school gevraagd worden om met toestemming van ouders een observatie te doen aan de hand van kijkvragen van de leerkracht en intern begeleider. De specialist maakt een verslag en bespreekt dat na met ouders en school. Scholen kunnen gebruik maken van specialisten op het gebied gedrag, moeilijk lerende kinderen, schrijven, ICT, motoriek, zieke kinderen, hoogbegaafde kinderen, taal en het jonge kind.
In de IJmond (Heemskerk, Beverwijk, Velsen) vormen de IB’-er, directeur, consulent, CJG coach, jeugdarts, jeugdverpleegkundige van de GGD en de Jeugdmaatschappelijk werker het kernteam. In gemeente Castricum en Uitgeest doen de IB’-er, directeur en consulent dat samen met de Jeugdconsulent van de gemeente en daarbij de jeugdarts, jeugdverpleegkundige van de GGD. Het kernteam spreekt jaarlijks de effectiviteit van de multidisciplinaire samenwerking tussen jeugdhulp, onderwijs en preventie door. Met als doel korte lijnen, een sluitend aanbod, heldere regie, en het organiseren van laagdrempelige hulp aan kinderen en ouders.
Heel soms komt het voor dat er meerdere OT’s zijn en dat de conclusie (bij voorkeur in overeenstemming) volgt dat de extra ondersteuning onvoldoende oplevert. Er kan dan onderzocht worden of een plaatsing op een andere reguliere school of aan plaatsing op speciaal (basis)onderwijs passend is. In het laatste geval volgt er een actie: een aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) bij SWV PO IJmond.
Er wordt in het OT met u besproken welke doelen er zijn voor het kind, met welke bijbehorende onderwijsbehoeften en op basis daarvan welke vorm van onderwijs het best passend lijkt. Er wordt gesproken over de verwachte duur van de plaatsing.
Van deze punten in het OT wordt een verslag gemaakt, waarin ook beschreven wordt wie aanwezig zijn en dit verslag wordt in TOP dossier gehangen. School zorgt voor een goed te volgen TOP dossier. De consulent kijkt hierbij mee en kan vragen om verduidelijking. Ouders oriënteren zich op de school (scholen) van voorkeur. Als de beoogde school is gekozen wordt een contactpersoon van die school uitgenodigd voor een ondersteuningsteam op de school van herkomst.
Voor plaatsing op het speciaal (basis) onderwijs heeft uw kind een TLV nodig, zie hierboven.
Binnen het SWV zijn er 3 speciale (basis) scholen, in Heemskerk, Beverwijk en IJmuiden.
Heliomare is een school voor speciaal onderwijs voor leerlingen in de leeftijd van 4-13 jaar met een lichamelijke en/of een verstandelijke beperking, ernstig meervoudige beperking (EMB) oflangdurige ziekte.
Hier wordt zowel speciaal onderwijs als speciaal basisonderwijs georganiseerd. Kenter Jeugdhulp biedt ook ondersteuning in deze school voor kinderen en ouders die daar baat bij hebben.
Op deze locatie is een afdeling voor kinderen die moeilijk leren, dat is SBO de Boekanier.
In hetzelfde pand zit de Antoniusschool, waar het onderwijs wordt afgestemd op de behoeften van kinderen, vaak in een kleinere groep en meer structuur.
Kenter Jeugdhulp biedt ook ondersteuning in deze school voor kinderen en ouders die daar baat bij hebben.Met een TLV kunt uw kind ook gebruik maken van andere speciale (basis)scholen in omliggende regio’s.