Wat voor school is het Kleurenorkest?
“De school is veertien jaar geleden opgericht vanuit de gedachte dat je een omgeving wilt creëren waarin leraren en leerlingen de beste versie van zichzelf kunnen zijn. De basisvoorwaarde voor zo’n omgeving is veiligheid. Kun je jezelf zijn op school? Relatie en prestatie vinden wij net zo belangrijk op het Kleurenorkest, maar het begint wel met de relatie.”
Wat vind je van passend onderwijs?
“In de kern is het een goed idee dat je meer diversiteit toelaat op de reguliere basisschool en de uitdagingen die daarmee gepaard gaan zoveel mogelijk in de klas oplost. Maar dan vind ik dat je daarvoor ook de juiste randvoorwaarden moet creëren. Kleinere groepen? Graag. Een onderwijsassistent die een leerkracht ondersteunt? Lijkt mij geen overbodige luxe. Leerkrachten worden nu al behoorlijk overvraagd. Een deel van hen is bekaf. Dat moeten we voor zijn.”
Heb je zelf kinderen in de klas gehad met speciale behoeften?
“De eerste die me te binnen schiet is een jongetje met hoogbegaafdheid. Zo iemand vindt de doorsnee lesstof natuurlijk saai. Voor hem moet je soms je vaste kaders loslaten en meegaan in wat hem bezighoudt. Zoals een bericht in de krant over grote financiële tekorten bij de overheid. Dan wijd je je wiskundeles daaraan en stel je de ‘waarom vragen’. Daardoor gaan kinderen aan staan. Dat is de kern van natuurlijk leren. Om vervolgens weer het vaste ritme op te pakken. Want structuur is en blijft belangrijk.”
Hoe kunnen leraren zich ontwikkelen om onderwijs passender te maken?
“Leerkrachten moeten in de eerste plaats continu in verbinding staan met hun leerlingen en beoordelen of gedrag positief of negatief is. Ik zeg altijd: er zijn geen vervelende kinderen, alleen kinderen die zich vervelen. Hoe eerder je bepaalde signalen oppikt, hoe eerder je kunt bijsturen en eventueel externe deskundigheid kunt inschakelen. Weet je wat ook werkt? Laat je ‘lastigere’ kinderen ‘tutor’ zijn van leerlingen in lagere groepen. Dan zie je ze groeien. Wij hechten op het Kleurenorkest erg aan de persoonlijke ontwikkeling en opleiding van leerkrachten. Zij kunnen niet in alles meteen specialist zijn.”
Wat verwacht je van je directie bij passend onderwijs?
“Mijn directrice laat ons vrij om naar eigen inzicht de groepsveiligheid te organiseren en daarbij het lesdoel zonodig iets meer naar achteren te schuiven. Dat begrip is erg fijn.”
Hoe ervaar je de specialistische ondersteuning binnen het netwerk van het SWV?
“Er lopen absoluut mensen met verstand van zaken rond. Het vergt alleen een hoop papierwerk om de nodige hulp in huis te krijgen. Ik zou graag zien dat er meer op basis van vertrouwen gewerkt wordt. Daarnaast kan het SWV in mijn ogen een grotere rol spelen in het trainen van docenten om kinderen met speciale behoeften nog beter te begeleiden. Dat is steeds mijn punt: zet leerkrachten in hun kracht, en je krijgt een andere leerkracht.”
Wie past het nog meer…
Uiteraard kiest Mariëlle de Winter ook weer een leerkracht die in deze rubriek aan het woord komt. Zij heeft alleen wat meer bedenktijd nodig. In de volgende Verhalen uit de IJmond wordt vanzelf duidelijk wie zij gekozen heeft.