‘Door observatie en coaching stimuleer ik kinderen in hun ontwikkeling’

Martijn Gerfin (56) heeft in onderwijsland meerdere concepten ervaren, waaronder Dalton en Montessori. Maar op de Agora basisschool in Driehuis wil hij tot zijn pensionering blijven. Waarom? “De projecten die we doen – of challenges zoals wij ze noemen – zijn zo levensecht als het maar kan. Het zet kinderen aan. Dat is prachtig om mee te maken.”

Wat maakt Agora tot een bijzonder concept?
“Wij zijn een reguliere basisschool. Kinderen bepalen, in samenspraak met hun leerkracht, zelf wat ze willen leren, onderzoeken en ervaren. Ze leren samen, vanuit nieuwgierigheid en interesses, en op hun eigen manier. Dit activeren we vooral met behulp van ‘challenges’. Wij zijn sinds dit jaar een Agora basisschool, waarbij we vorig schooljaar een opstartjaar gehad hebben. In het voortgezet onderwijs is de Agoravisie al jaren bekend, in het basisonderwijs is het nieuw. Zoals we met de kinderen samenwerken, zo doen we dat ook met elkaar als team: we maken gebruik van elkaars talenten. Ik hou van verhalen vertellen en muziek maken. Dit zet ik voor de hele school in. Zo heb ik met een collega het Agora lied, ons schoollied, geschreven (zie kader).”
Wat moet ik me bij de challenges voorstellen?
“Dat zijn projecten waarmee we de wereld de school in halen. We staan nu op het punt om live te gaan met onze schoolkantine. Veel kinderen bij ons houden van koken. Waarom zouden we daar geen kantine van kunnen maken?, bedachten we met de kinderen van het bovenhuis. We beginnen met broodjes-to-go, maar kunnen dat uitbreiden naar het verzorgen van lunches en diners. Door zelf inkopen te doen, recepten te lezen, ingrediënten te wegen en kosten en baten tegen elkaar af te zetten, oefenen kinderen in een superrealistische context allerlei basisvaardigheden. Dat maakt het leren heel natuurlijk.”
Welke rol heeft de leerkracht daarin?
“Binnen Agora noemen wij onszelf ‘coaches’. Als coach hebben we verschillende rollen: mens, pedagoog, didacticus en onderwijzer. Dat komt allemaal samen in het opzetten en begeleiden van de groepschallenges. De kinderen leren de stappen die zij kunnen zetten om een challenge tot een eind te brengen. Gaat het in de praktijk niet helemaal naar verwachting? Ook dat zijn belangrijke leermomenten. Hoe pakken we het de volgende keer aan? Als coach leg ik de verbinding tussen de basisvaardigheden en de echte wereld. We vormen een mini-community waarbij we liefdevol en respectvol zijn naar onszelf, de ander en de omgeving.”
Past dit concept ook bij kinderen die extra behoeften hebben?
“In principe kan elk kind bij ons gedijen, omdat het onderwijs zo persoonlijk is. De coaches zien en helpen leerlingen in vele verschillende situaties. Die kennis geven zij aan elkaar door. Daardoor kunnen ook leerlingen met speciale onderwijsbehoeften goed worden bijgestaan. Het vaste dagritme geeft houvast, structuur en kaders voor kinderen. Daarbinnen is er ruimte voor eigen inbreng. Op dit moment hebben we kleine huizen (groepen), wat helpt bij passend onderwijs. Die huizen gaan de komende jaren groeien, waarbij het wel zo moet zijn dat er genoeg mensen zijn om tegemoet te komen aan de behoeftes van kinderen binnen het Agoraconcept.”
Wat kan er nog beter?
“We zijn bezig om de ontwikkeling van de kinderen zichtbaar te maken zonder allerlei toetsen. (groot)Ouders zijn twee keer in de week welkom om samen met hun kind activiteiten te ondernemen, zoals knutselen en spelletjes spelen. We hebben een cyclus van start- en ontwikkelgesprekken waar leerlingen in aanwezigheid van ouders hun portfolio's presenteren. En elke week is er een weekbericht, dat de kinderen zelf maken, met foto- en videomateriaal. Dat zijn waardevollere momenten en acties om te kijken waar een kind staat dan een toets.”

Agora lied

Refrein

Welkom bij Agora, ja hier mag je zijn.
Jezelf nu gaan ontdekken, is dat niet fijn. 
Projectje hier, een challenge daar, een moestuin vol groen. 
Samen aan de slag gaan, er is zoveel te doen.

Elke dag begin ik in ons – eigen huis. 
Zijn we wel compleet en bij de start voel ik me thuis. 
Aan het werk gaan vind ik fijn, naar buiten en veel samen zijn. 
Bij Agora mag ik mezelf zijn.

Refrein

Elk onderwerp, daar wil ik echt – alles over weten. 
Letters, cijfers, piramides, hoe gaan we die meten. 
Ik wil alles onderzoeken, van olieverf en de driehoeken. 
Bij Agora hebben we ’t fijn.

Refrein

Bij ons op school gebeurt van alles, echt heel puur. 
Over de vijf werelden en alles over de natuur.
Eerst gaan we creëren, daarna gaan we presenteren. 
Bij Agora mag ik mezelf zijn.

Refrein

Elke dag weer eindig ik in ons – eigen huis. 
Met deze afsluiting voel ik me – altijd thuis. 
Hoe is dan de dag gegaan en morgen zal ik er weer staan. 
Bij Agora hebben we ‘t fijn. 

Refrein

Ontvang de verhalen in je mailbox

Wil jij op de hoogte blijven van alle inspirerende verhalen die we maken over Passend Onderwijs in de IJmond?
Schrijf je in en ontvang 3 keer per jaar de verhalen in je mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.