Deze – druilerige – donderdagochtend zijn Shariz, Fatu en Maryeme in de aula van de school bezig met het aanbrengen van de sinterklaasversiering. De drie vrouwen behoren tot de vaste kern van de Ouderkamer. Ook bij dit soort activiteiten springen ze bij en verrijken ze het schoolleven van De Vlinder.
De drempel verlagen
“Dat is een prettig neveneffect, maar het was niet de insteek voor een Ouderkamer”, vertelt Zahra Taghlaoui van MEE/De Wering, die de Ouderkamer coördineert. “We willen ouders meer bij de school en bij elkaar betrekken door vooral inhoudelijke thema’s te bespreken. De Vlinder is een school met verschillende culturen. Veel ouders moeten wennen aan het Nederlandse onderwijs en de stijl van opvoeden. De Ouderkamer verlaagt die drempel.”
“Het kan erg praktisch zijn”, vertelt IB’er Jaimy van den Bos. “Niet iedereen is even bekend of vertrouwd met digitale tools als onze rekenmethode Snappet of informatieplatform Social Schools. In de Ouderkamer geven we daar uitleg over.” “Maar we halen ook de wijkagent in huis of iemand van de bibliotheek. Of een vertegenwoordiger van het CJG komt langs voor voorlichting over puberende kinderen of over pesten”, vervolgt Zahra.
Dansen met de Ouderkamer
De Ouderkamer van De Vlinder is in 2020 gestart, maar door corona kwam het die eerste periode niet volledig uit de verf. Nu zit de schwung erin. De WhatsApp groep telt dertig contacten, een aantal ouders doet mee aan de cursus ‘opvoeden doe je zo’ en weer anderen zijn nooit te beroerd om de school de helpende hand toe te steken. “Toen dit schooljaar het kindcentrum geopend werd, hebben we met een paar ouders geassisteerd bij het Vlinderfeest. Dat stond in het teken van verschillende culturen”, vertelt Shariz.
Regelmatig zijn er gezamenlijke sociale activiteiten, zoals knutselen en koken, waardoor de ouders nog meer naar elkaar toegroeien. We kunnen ook wel eens met de Ouderkamer gaan dansen”, oppert Maryeme. “We hebben ooit in coronatijd buiten gepicknickt en gesport op het schoolplein onder leiding van een sportinstructeur. Dat vond ik geweldig.”
Warm bad
Zahra is de spil van de Ouderkamer en uitgegroeid tot een vertrouwd gezicht. Dat heeft ook een uitwerking die van te voren niet was bedacht. Als ouders vragen hebben of ontevreden zijn over iets op school, blijkt in de praktijk de drempel naar de leiding best groot te zijn. Men neemt wel Zahra in vertrouwen. “Zahra deelt dat met ons, zodat we weten wat er aan de hand is en daarop kunnen reageren. Die signaalfunctie is waardevol”, legt Jaimy uit.
Zahra heeft namens MEE/De Wering meerdere Ouderkamers onder haar hoede en elke Ouderkamer is volgens haar ‘uniek’. Over wat deze Ouderkamer onderscheidt hoeft ze niet lang na te denken. “Zowel ouders als team zijn altijd blij om me weer te zien. Deze school voelt als een warm bad. Dat geeft veel inspiratie.”