Samenstelling netwerkgroep
Gedragsspecialisten:
- Marije de Ruijter (Voorzitter)
- Heleen van Arkel
- Anja Oomen
- Ellen Dijkstra
- Collega’s uit netwerk op afroep
Doel voor het onderwijs
Basisondersteuning:
- De basis op orde, toewerken naar inclusief onderwijs, meervoudig perspectief name.
- Planmatig werken aan gedrag, oefenen met gedrag, bijdragen aan klassenmanagement, versterken pedagogisch leiderschap/ klimaat
Extra ondersteuning:
- HGW en arrangeren met als doel: extra ondersteuning organiseren, nuances aanbrengen in aanbod in de reguliere groep op de basisschool. Meer contextgericht dan individueel gericht.
- Ondersteunen van professionalisering middels deelname intervisie.
Doel samenwerken in IJmond
- Verbinding zoeken en faciliteren met partners naast het onderwijs;
- Effectieve samenwerking met betrokken professionals van alle scholen, kind centra, voorschoolse voorzieningen zoals o.a. kinderdagverblijven en met partners in de jeugdzorg, de jeugdgezondheidszorg en de gemeenten.
Werkwijze specialisten op scholen
- Consultaties op kind- groeps- en leerkrachtniveau d.m.v. observatie;
- Meedenken, sparren, delen van kennis en adviseren;
- Gesprekken met betrokken leerkrachten, IB-ers, ouders, externen;
- In overeenstemming met consulenten betrokken in OT’s.
Activiteiten vanuit SWV
- Deelname landelijke professionalisering: actuele ontwikkelingen;
- Interne professionalisering: wat hebben de scholen in de IJmond nodig?
- Initiatieven faciliteren ter versterking van de scholen;
- Aanbieden van intervisie en aanbod gedragsprotocol voor gedragsspecialisten op schoolniveau;
- Training Wegwijs in Gedrag;
- Co teaching, versterken van de leerkracht door doelmatig samen op te trekken.
- Organiseren van nascholing op het gebied van extra ondersteuning zoals: oefenen met meervoudig perspectief name (leergang Wegwijs in Gedrag), begrijpen en omgaan met onbegrepen gedrag (Autisme)
Opbrengsten netwerkgroep
- Toegeruste leerkrachten en ib/zoco/kc;
- Passend advies gelet op ónze gezamenlijke ambitie: thuisnabij onderwijs, sterke professional, sterk netwerk en een sterke ondersteuningsroute;
- Trends in gedrag en het soort aanvragen voor specialisme signaleren en op anticiperen;
- Zorgvuldige samenwerking met partners.
Communicatie
Deelname aan periodieke intervisie kan via een mail aan Marije de Ruijter – m.deruijter@passendonderwijsijmond.nl
Vragen voor deelname aan Netwerk
Contact:
- Marije de Ruijter: m.de ruijter@passendonderwijsijmond.nl
- Heleen van Arkel: h.vanarkel@passendonderwijsijmond.nl
- Anja Oomen: a.oomen@passendonderwijsijmond.nl
- Ellen Dijkstra: e.dijkstra@passendonderwijsijmond.nl
Als specialist zijn wij regelmatig op de school voor observaties in de groep, overleg met de Ib’er, directeur en leerkracht. Ook sluiten we aan als er een Ondersteuningsteam/ gesprek met ouders (en kind) nodig is. Hiermee zorgen we samen dat de aanpak en ondersteuning past bij wat uw kind nodig heeft. Samen past het – Passend Onderwijs IJmond
Wat doen wij?
Wij worden betrokken als er vragen zijn over gedrag van leerlingen op de basisschool, waarbij extra of intensieve ondersteuning nodig is. Dit is soms een hele puzzel. Samen met de ouders, leerkracht, de intern begeleider en andere betrokkenen worden de puzzelstukjes bij elkaar gelegd en wordt gezocht naar wat nodig, wenselijk en haalbaar is voor dit kind, in deze situatie. Steeds op maat.
Soms zijn er al hulpverleners betrokken en wordt er vanuit verschillende disciplines gekeken hoe een kind het beste ondersteund kan worden in de groep op het basisonderwijs. Vanuit onze expertise en ervaring in het basisonderwijs kunnen wij in dit traject meekijken en meedenken.
Wij ondersteunen de professionals in de scholen in de IJmond.
De weg naar Passend onderwijs gaat altijd samen!
Handige links
Verhalen