placeholder

Netwerkgroep leren

Samenstelling netwerkgroep:

  • Linsey Buts, specialist (Z)ML
  • Tanja Molenaar, specialist leren (rekenen)
  • Leonie de Bree, psycholoog

Doel voor het onderwijs:

Basisondersteuning;

  • Leerkrachten hebben kennis van leerlijnen.
  • Leerkrachten hebben kennis van de leerstijl en sociaal-emotionele ontwikkeling van de (Z)ML-leerling.
  • Samenwerkingsvormen worden toegepast waarbij alle leerlingen tot hun recht komen.
  • Integreren verschillende leerlijnen in het groepsaanbod.

Extra ondersteuning:

  • Arrangeren/HGW werken met als doel: extra ondersteuning mogelijk maken in de reguliere groep op de basisschool.
  • Ondersteunen bij professionalisering middels in kaart brengen vraag scholen en aanbod workshops/scholing.
  • Bij behoefte basisschool eigen specialist (Z)ML.

Doel samenwerken in de IJmond:

  • Verbinding zoeken en faciliteren met partners naast het onderwijs.
  • Effectieve samenwerking tot stand brengen met betrokken professionals.

Werkwijze op scholen:

  • Meedenken, sparren en adviseren.
  • Gesprekken met betrokken leerkrachten, IB-ers, ouders, externen.
  • Deelname ondersteuningsteams (OT).

Activiteiten vanuit het SWV:

  • Deelname landelijke professionalisering: actuele ontwikkelingen.
  • Ondersteuning regionale praktijkklassen (1 dagdeel per week).
  • Aanbieden workshops (zie website en mailing).

Opbrengsten netwerkgroep:

  • De basisschool is in staat leerlingen met een eigen leerplan een passend aanbod te bieden.
  • Leerlingen die langzamer leren voelen zich een volwaardig deelnemer van de groep.
  • Meer gespecialiseerde kennis binnen de basisschool.

Handige links

Verhalen