Beweging in het onderwijs brengen

Wie ’s ochtends kort na het rinkelen van de schoolbel een kijkje neemt op basisschool Het Kompas in Beverwijk, ziet lege klassen. De kinderen zijn buiten actief op het schoolplein. Sylvia Mauriks (leerkracht groep 8) is specialist in bewegend leren en heeft de hele school overtuigd van het nut ervan.

In de klas doen we elk half uur een kleine beweegoefening
Wat is voor jou bewegend leren?
“Precies wat er staat: dat je bewegingsvormen en lesprikkels met elkaar verbindt. Dat heeft een aantal voordelen. Beweging is goed voor je lichamelijke én geestelijke conditie. Daarom beginnen wij elke schooldag met een kwartiertje gerichte beweegoefeningen op het schoolplein. Als de hartslag omhoog gaat, neem je daarna de lesstof beter op.”
Blijft het bij dat kwartiertje?
“Nee. In de klas doen we elk half uur een kleine beweegoefening. We maken in het continurooster van de school ruimte voor een beweegpauze van 45 minuten en ook tijdens lunchtijd zijn we actief bezig. In het onderwijs zitten we te veel stil. Wij hebben ook nog eens relatief veel kinderen op school die niet gewend zijn om buiten schooltijd georganiseerd te sporten. Dan kom je helemaal niet toe aan een gezond portie bewegen.”
Waar komt die overtuiging van het nut van bewegend leren vandaan?
“Ik heb een opleiding motorische remedial teaching gevolgd, waarin beweging niet meer het exclusieve domein is van de gymles, maar vervlochten wordt in het hele onderwijsprogramma. Het maakt de schooldag een stuk dynamischer. Zelf heb ik voor mijn eindopdracht een overzicht gemaakt van oefeningen voor bewegend leren. Grappig genoeg heeft dat geleid tot enthousiaste reacties van collega-leerkrachten uit mijn omgeving en druppelt het steeds verder door. Ik heb er een boekje van gemaakt en verstuur er nu gemiddeld acht per week.”
Welke tips kun je leerkrachten geven die aan de slag willen met bewegend leren?
“Begin klein, elke beweging is goed. Een mooie activiteit vind ik als kinderen sommen of getalkaartjes op de juiste plek in een getallenlijn moeten leggen. En zorg dat de basis op school op orde is: een goede sportzaal, bewegingsonderwijs door vakleerkrachten, regelmatige beweegpauzes. Wil je er serieus werk van maken, dan kun je denken aan buitenleslokalen of speeltoestellen binnen. Dat je moet klimmen om een boek te pakken bijvoorbeeld. Maar als je zo ver wilt gaan, is mijn advies om je team te laten scholen. Zelf heb ik nooit een kind meegemaakt die afwijzend stond tegenover deze vorm van onderwijs. Het is een natuurlijke fit. Zeg maar passend onderwijs voor iedereen.”
Heb je nog wensen?
“Ik ben erg geïnteresseerd in het motorlab. Dat is ontwikkeld in de VS vanuit de signalering dat er steeds meer onrustige kinderen komen die moeite hebben met de schoolse vaardigheden. Het motorlab is een bewegingscircuit met gemiddeld acht beweegonderdelen van twee minuten. In een kwartier ben je klaar. Uit onderzoek blijkt dat de motoriek, het gedrag en de cognitieve vaardigheden vooruitgaan, zodra je dit circuit drie keer in de week afwerkt. Onze school werkt mee aan de ontwikkeling van een Nederlands motorlab in samenwerking met Hans Stroes (Alles in Beweging). Kortom, voor ons is bewegingsonderwijs meer dan een tijdelijke bevlieging. Het is expliciet opgenomen in onze schoolvisie en we zetten het bewust in.”

Beginnen met bewegend leren?

'Bewegend leren, een praktische handleiding voor het basisonderwijs' van Sylvia Mauriks is onder andere te koop op bol.com.

Ontvang de verhalen in je mailbox

Wil jij op de hoogte blijven van alle inspirerende verhalen die we maken over Passend Onderwijs in de IJmond?
Schrijf je in en ontvang 3 keer per jaar de verhalen in je mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.