De leerling doet mee in het OT: de voorbereiding

Voor leerkrachten, schoolleiders, intern begeleiders, schoolbegeleiders, psychologen, orthopedagogen, jeugdhulpverleners   

Voor leerkrachten, schoolleiders, intern begeleiders, schoolbegeleiders, psychologen, orthopedagogen, jeugdhulpverleners   

  

Doel

Je weet wat je kan doen voor een leerling aan het OT deelneemt

Na afloop:
-weet je hoe je de keuze maakt of een leerling deelneemt
-ken je de voorwaarden
-weet je waar je op moet letten in de voorbereiding
-kun je een lijn uitzetten met je team
-heb je je HGA-kennis opgefrist
-kun je aan de slag met de voorbereiding van een OT bij jou op school waar de leerling (voor een deel) aan deelneemt
– heb je volop handoutmateriaal om rustig nog eens iets na te lezen
 
Op 24 mei 2023 vindt het vervolg van deze workshop plaats, met volop aandacht voor gesprekstechniek!

Inhoud

Inhoud deel 1:
De leerling zelf aan tafel erbij mee laten doen in een OT? Een OT: het ondersteuningsteamoverleg waarin je samen met ouders en externe expertise nadenkt over een passende aanpak voor een leerling. De leerling is daar zelf meestal niet bij.
Waarom eigenlijk niet, welke meerwaarde kan dat hebben wanneer een leerluing wél meepraat? En kan dat altijd en met elke leerling? Moet het eigenlijk van de wet?
Voorwaarden, adviezen, do’s en don’ts uit ervaringen in de praktijk komen aan bod; je hoeft het wiel niet uit te vinden. Deze workshop biedt je alles om je te helpen in jouw school een lijn te ontwikkelen en de voorbereiding zorgvuldig te doen zodat een leerling kan deelnemen aan een OT.
Een deel van deze workshop is online behandeld op de studiedagen maart en april 2022.

Simone van Dijk (drs.) HGW&HGA-specialist: coacht en traint scholen, begeleiders en jeugdhulpverleners. Ook publiceert ze regelmatig boeken en artikelen.

www.simonetraint.nl

De inschrijving is gesloten