NT 2 les 4 woordenschat, drie uitjes, viertaks,

Iedereen

Doel

Woordenschat, drie uitjes, viertakt, praktische voorbeelden en coöperatieve werkvormen.

Let op!: Deze workshop is met name geschikt voor onderwijsprofessionals die werkzaam zijn in de onderbouw.

In deze workshop deel ik onder andere praktische, gelijk toepasbare voorbeelden. Samen gaan we aan het werk met het maken van een taalplan dat aansluit bij een zelf gekozen thema. Ik beloof je dat je aan het eind van de workshop een uitgewerkt taalplan hebt liggen dat past bij het thema dat je draait binnen je klas.

Je ontdekt onder andere:

  • Technieken die binnen elke prentenboek les eenvoudig te verwerken zijn.
  • Oefenen we met enkele voorbeelden uit de grammaticale methode Zíen is Snappen.
  • Gaan we aan de slag met een taalplan bij een zelf gekozen thema in je klas.

Doe je mee? Tof als je erbij bent!

Wanneer je het maximale uit deze workshop wilt halen, helpt het om vooraf:

  • Duidelijk te hebben welk thema je wilt uitwerken.
  • Evt. woordenlijsten en een prentenboek mee te nemen die je in dit thema gaat gebruiken.

Wie ben ik?

Ik ben Debby Hooijschuur, Ambulant begeleider NT-2 voor leerkrachten vanuit Expertisecentrum de Fakkel. De afgelopen drie jaar heb ik veel leerkrachten en onderwijsassistenten van SWV IJmond geholpen bij het vormgeven van kwalitatief sterk onderwijs aan NT-2 leerlingen in een reguliere klassensetting. Deze kennis en informatie deel ik graag met je in de komende workshops over NT-2 leerlingen.

Algemeen

Heb je een NT-2 leerling in je groep die je niet kunt bereiken omdat je hier heel veel werk in stopt? Er zitten hiaten in de taalontwikkeling of het kind heeft andere ervaringen of een andere culturele achtergrond waardoor jullie samenwerking minder soepel verloopt. De taalhiaten staan het ontwikkelingsproces in de weg en zorgen voor frustratie bij leerling en leerkracht. Dit kan een probleem opleveren voor jou als onderwijs professional. Hoe begeleidt je deze leerling zonder de andere leerlingen binnen je klassenorganisatie tekort te doen?

Iedere leerkracht, onderwijsassistent of Intern begeleider/zorgcoördinator wil zich competent voelen bij het begeleiden van deze leerlingen binnen de bestaande klassenorganisatie. Om je hiermee op weg te helpen organiseren we meerdere workshops die de eerste stap richting een bekwaam gevoel en heldere aanpak geven.

De inschrijving is gesloten