
Voltijds HB-onderwijs Kindcentrum De Sparkel
De HB-groep is voor kinderen die een HB-diagnose hebben of waarvan op grond van andere indicatoren er sterke vermoedens zijn van hoogbegaafdheid én die door hun hoogbegaafdheid in een reguliere klas niet gedijen.
Meerdere leerjaren en werk op maat
In de HB-groep zitten kinderen uit verschillende leerjaren (5-8). Elk kind werkt daarom op zijn eigen leerlijn met individuele plannen voor de basisvakken: technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en taalverzorging.
Compacten, verdiepen en verrijken
De basisvakken taal, rekenen, lezen en schrijven worden in compacte vorm aangeboden. Dat betekent dat de instructies kort zijn en er zo min mogelijk herhaling in de verwerking zit. Door vakken compact aan te bieden, creëren we lestijd om de verrijking en verdieping te organiseren die hoogbegaafde kinderen uitdaagt. We bieden daarom complexere taken, die bijvoorbeeld een beroep doen op creativiteit of die meer analytisch denkvermogen vragen. Dit gebeurt zowel binnen de basisvakken als daarbuiten.
Sociale-emotionele ontwikkeling
Persoonsvorming en mindset als hoogbegaafde is een belangrijk aandachtspunt van de HB-groep. Uit onderzoek (Striley, 2014) blijkt dat 60 % van deze kinderen sociale afkeuring ondervindt vanwege het ‘hoogbegaafd zijn’. Dit betekent dat kinderen het risico lopen een laag sociaal zelfbeeld te ontwikkelen. Hoe begaafder het kind, hoe groter dit risico wordt. De HB-groep maakt het voor hen mogelijk om zich te spiegelen omdat er contact is met kinderen, die een soortgelijk ontwikkelingsniveau hebben.
We vinden het echter ook belangrijk dat de kinderen contact houden met niet-HB leeftijdsgenoten met het oog op samen leven, samen werken en om leren gaan met diversiteit. Om voor een natuurlijke integratie te zorgen, hebben alle leerlingen in onze groep als stamgroep de groep van hun eigen leerjaar.
Met de stamgroep doen leerlingen mee met gym, buitenspelen, sommige vieringen en activiteiten die bij het leerjaar horen zoals verkeersexamens, middelbare schoolbezoeken, gastlessen en excursies.
Leren, leren
Goed leren gaat niet persé samen met hoogbegaafd zijn. Veel van deze leerlingen ‘weten iets gewoon’ en kunnen niet uitleggen hoe ze dat weten. Automatiseren van bijvoorbeeld de tafels, is ook een onderdeel die voor deze kinderen lastig kan zijn. Er kan ook angst zijn om te falen, waardoor kinderen uitdagingen niet (meer) aandurven.
Leren leren is daarom een vaardigheid waar veel aandacht aan wordt besteed in de groep en die op verschillende manieren wordt getraind. Onder meer met spelletjes, regie nemen over de planning van je eigen werk en werkvormen onderzoekend leren, oefenen we met executieve en andere functies die nodig zijn om te leren en studeren.
Voor meer informatie over deze groep kun je contact met ons opnemen via
0251-22 34 67, of een mail sturen naar de directeur van De Sparkel: anita.vandereng@ijmare.nl