
Anja Oomen (voorzitter)

Mariëlle Renckens
De netwerkgroep Schoolaanwezigheid bestaat daarnaast uit vertegenwoordigers van verschillende organisaties die betrokken zijn bij de ondersteuning van leerlingen in de IJmond-regio.
Rollen en verantwoordelijkheden:
Samen zorgen dat ieder kind erbij hoort.
Regelmatige aanwezigheid op school is een belangrijke voorwaarde voor leren, ontwikkelen en meedoen. Wanneer een leerling goed in zijn vel zit en daarvoor passend onderwijs krijgt, is schoolbezoek vanzelfsprekend. Toch kan het voorkomen dat een leerling (tijdelijk) minder aanwezig is door bijvoorbeeld ziekte, psychische problemen of (complexe) gezinsproblematiek.
Het doel van de netwerkgroep is om de schoolaanwezigheid van leerlingen structureel te bevorderen en schoolverzuim in een vroeg stadium te signaleren en aan te pakken.
De netwerkgroep richt zich op drie pijlers:
Daarbij sluiten wij aan bij de visie van Passend Onderwijs IJmond: ieder kind op de juiste plek, met passende ondersteuning, zoveel mogelijk op school. Ongeoorloofde thuiszitters meldt de netwerkgroep elk kwartaal bij de inspectie van onderwijs.
🟢 Geoorloofd verzuim
Geoorloofd verzuim betekent dat de leerling terecht afwezig is — de school mag de afwezigheid accepteren omdat er sprake is van een geldige reden volgens de Leerplichtwet.
Voorbeelden:
De school noteert dit als geoorloofd verzuim in het registratiesysteem (zoals ParnasSys of Esis).
🔴 Ongeoorloofd verzuim
Ongeoorloofd verzuim betekent dat de leerling afwezig is zonder geldige reden. De school mag dit niet accepteren en is verplicht dit te melden aan de leerplichtambtenaar (zie stappenplan schoolverzuim po onderaan deze pagina).
Voorbeelden:
De school registreert dit als ongeoorloofd verzuim (code X of O) en neemt contact op met ouders en zo nodig de leerplichtambtenaar.
Wanneer het een leerling door omstandigheden tijdelijk niet lukt om een volledige schoolweek naar school te gaan, kan een school in overleg met ouders, leerplicht en de consulent van het samenwerkingsverband beslissen om een tijdelijk verminderde schoolweek aan te vragen. Dit noem je maatwerk in onderwijstijd en vraagt de school via de inspectie aan (zie link onderaan deze pagina). Daarnaast volgt de school de routekaart “geoorloofd verzuim van SWV PO IJmond”.
Wanneer de leerling 4 weken of langer structureel geen volledige schoolgang heeft (bijvoorbeeld 1 dag per week thuis), wordt dit bij de consulent van het samenwerkingsverband gemeld. De consulent geeft dit door aan de netwerkgroep schoolaanwezigheid en overlegt welke eventuele interventies er nog ingezet kunnen worden, passend bij de leerling, om de schoolgang uit te breiden.
Wanneer een leerling volledige stagnatie in de schoolgang heeft, wordt er door de school binnen drie weken een OT (ondersteuningsteam) gepland samen met ouders, de consulent van het samenwerkingsverband en eventueel het Sociaal team / GGD / LPA/CJ&G. Met elkaar wordt er een analyse van de situatie gemaakt en gekeken naar een passende interventie.
Een leerling die 4 weken of langer volledige stagnatie heeft in de schoolgang, wordt gemeld bij de leerplicht en consulent samenwerkingsverband.